Organisatie
Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA)
Thema
Betrokkenheid van de medewerkers en verbetering van de interne werking
Korte beschrijving
Eureka is een elektronische workflow die elke medewerker toelaat om een verbeteringsvoorstel in te dienen en om de evolutie ervan te volgen tot de (eventuele) implementatie van de verbeteringsactie, die eruit voortvloeit.
Doelgroep
Alle medewerkers van de organisatie.
Doel
- Elke medewerker toelaten om verbeteringsvoorstellen door te spelen en de verschillende bestaande interne overlegprocedures in slechts één tool samen te brengen
- De opvolging van die voorstellen verzekeren.
Gedetailleerde beschrijving
Elke etappe van het proces wordt door de elektronische workflow Eureka ondersteund (onlineformulieren, berichtstromen naar de betrokken actoren …):
- indiening van het voorstel
- eerste onderzoek door de plaatselijke directeur van de medewerker
- validatie (of gemotiveerde weigering) van het voorstel door de betrokken supportdirectie
- opvolging van de implementatie van de verbeteringsactie.
De workflow maakt het eveneens mogelijk om de voorstellen (opvolgingsschermen, boordtabellen …) te beheren
Uiteindelijk worden alle voorstellen die in een eerste onderzoek door de plaatselijke directeur werden goedgekeurd, evenals de gevolgen die eraan werden gegeven, in de Eureka-bibliotheek gearchiveerd, waar ze voor alle medewerkers raadpleegbaar zijn.
Een communicatieplan en een wedstrijd voor het meest innoverende idee werden op touw gezet om het gebruik van de toepassing (575 voorstellen die tussen september 2013 en februari 2016 werden ingediend) te stimuleren..
Voorwaarde
De Eureka-toepassing werd intern, in een Lotus-omgeving, ontwikkeld.
De overdraagbaarheid van de toepassing werd nooit getest.
Vereist minimum:
- omgeving/lotusserver
- soft client Lotus
Contact
RVA
Dienst organisatieontwikkeling
Valérie Delisse
E-mail: strategie@rva.be
Tél: 02/515 44 36
www.rva.be