Skip to main content

 

Deze website wordt binnenkort gearchiveerd

Fedweb wordt sinds 29 juni 2022 niet meer bijgewerkt. Binnenkort halen we de site definitief offline. Alle info en updates vind je voortaan op www.bosa.belgium.be.

Ontwikkelcirkels: resultaten van de enquête

Datum: 

Van 9 december 2008 tot 15 januari 2009 vond de tweede grote enquête plaats van de FOD P&O over de Ontwikkelcirkels in de federale overheid.

Het doel was meerledig

  • Meten van de kennis van het concept "Ontwikkelcirkels"
  • Meten van het effect van de "Ontwikkelcirkels" op de dagelijkse werking
  • Meten van de evolutie van de resultaten (en dus de perceptie van de respondenten) in vergelijking met de enquête van 2006
  • Aanduiden van mogelijke verbeterpistes op basis van de resultaten

Enkele cijfers

  • 3.767 federale personeelsleden hebben geantwoord
  • 17,6% van de respondenten zijn functionele chefs die de Ontwikkelcirkels kennen en gebruiken
  • 36,5% van de respondenten zijn medewerkers die de Ontwikkelcirkels kennen en gebruiken
  • We zien een oververtegenwoordiging van niveau A en van personen die jonger zijn dan 40 jaar en een ondervertegenwoordiging van respondenten tussen 50 en 60 jaar.

Het model

De vragen hadden betrekking op vier hoofddomeinen:

  • de kennis van het concept
  • de communicatie (betrokkenheid, relatie chef/medewerker)
  • het proces (verloop van de gesprekken,...)
  • het resultaat (attitude, kwaliteit van de doelstellingen, vastgestelde verbeteringen en  veranderingen,...).
Score Chef (op 10)Score medewerker (op 10)
kennis van het concept8,18,1
communicatie5,85,4
proces5,24,7
resultaat54,4
Vergelijking20062009Tendens
Aantal respondenten1.942 3.767Flèche-haut
Begrip van de inhoud van de taken20%45,6%Flèche-haut
Aantal zelfevaluaties32%42%Flèche-haut
Voorbereiding van de gesprekken45%60%Flèche-haut
Aantal medewerkers met een persoonlijk ontwikkelingsplan 31%19%Fleche-bas

Globaal genomen blijft er een zeker scepticisme over de toepassing van de Ontwikkelcirkels en de score van de algemene tevredenheid blijft vrij zwak. We stellen daarentegen vast dat het aantal gesprekken is toegenomen en dat de inbreng van de medewerkers bij het bepalen van de doelstellingen en tijdens de gesprekken stijgt. Zowel de medewerker als de functionele chef zijn echter zeer tevreden met hun onderlinge relatie.

De verbeterpunten hebben betrekking op de betrokkenheid van de medewerkers, de steun van de functionele chef door  de stafdienst P&O, het verloop van de teamgesprekken, het vastleggen van de teamdoelstellingen, het gebrek aan vastgestelde verbeteringen, de kwaliteit van de individuele en de teamdoelstellingen

Actieplan

Op basis van de resultaten krijgen federale organisaties die dat wensen aanbevelingen.

Er wordt tevens gewerkt aan een globaal actieplan om de verankering van de ontwikkelcirkels binnen een geïntegreerd HR beleid te waarborgen en om de responsabilisering van zowel de medewerker als de chef te verhogen.

Meer info

Pagina laatst gewijzigd op 29 mei 2009.