Skip to main content

Organisatie van welzijn op het werk

Welzijn op het werk omvat alle maatregelen die een gezonde en veilige werkomgeving creëren.

Anders gezegd dient er een preventieve aanpak van veiligheid en gezondheid te zijn op je werkplek, zodat mogelijke risico’s uitgesloten worden. Elke Belgische werkgever is verplicht om een welzijnsbeleid te voeren.

Ook de federale overheid hecht hier als werkgever veel belang aan opdat je als federaal personeelslid een garantie hebt op een veilige en gezonde werkplek, zodat je je goed voelt op je werk. 

De wettelijke basis voor de organisatie van welzijn op het werk is de Welzijnswet van 4 augustus 1996 (Wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk).

Bij een welzijnsbeleid spelen enkele diensten een grote rol, maar ook de werkgever, de werknemer en de overlegcomités hebben een belangrijke rol te vervullen.

Meer info

  • De catalogus goede praktijken bevat goede praktijken van federale organisaties om de ontplooiing van de medewerkers op hun werkplek te stimuleren.

 

Pagina laatst gewijzigd op 01 december 2011.