Skip to main content

Procesgericht werken

De processen die deel uitmaken van je organisatie, hebben een grote invloed op de kwaliteit van je dienst en je dienstverlening. Ingewikkelde, zware en versnipperde processen moeten verlicht worden en overbodige activiteiten geschrapt zodat efficiënte en effectieve processen ontstaan.

In 2002 zijn de eerste Business Proces Reengineering projecten (BPR’s) opgestart in de federale overheid. Deze projecten, die een radicale proceshertekening inhouden, werden aanvankelijk voornamelijk verwezenlijkt met de hulp van externe consultants. Nadien werd de aanpak gewijzigd en is er nu een grotere interne aansturing en meer participatie van de betrokken medewerkers van de dienst zelf.

Een volledig uitgevoerde BPR is geen einddoel. Processen moeten continu gemeten en verbeterd worden. Overheidsdiensten die al een BPR achter de rug hebben, schakelen over naar Business Process Management (BPM).

De verschillende processen die je in een organisatie kan onderscheiden zijn sleutelprocessen, sturende processen en ondersteunende processen.

Pagina laatst gewijzigd op 09 augustus 2012.