Skip to main content

Vitruvius: mindful leiden

Dit Vitruviustraject NL of FR bestaat uit 3 modules en loopt over 4 à 5 maanden. Het traject vraagt een investering van 20 dagen, waarvan 15 dagen onder begeleiding en 5 dagen voor de peercoaching en het werk in kleinere subgroepjes

1. Jezelf & de ander (her)ontdekken en bouwen van een leergroep (4 dagen)

Het programma start met een intensief 4-daags residentieel seminarie. De deelnemers staan voor de uitdaging om samen een leergroep te bouwen op basis van essentiële ingrediënten: vertrouwen, respect, eerlijkheid, veiligheid, moed, mildheid, open communicatie,...

Om zichzelf beter te (her)ontdekken, leren deelnemers hun aandacht mindful terugbrengen in het hier & nu alsook feedback geven en ontvangen. Daarnaast krijgen ze ook de tijd en ruimte voor introspectie en moedigen we ze aan om hun ervaringen op te schrijven in een persoonlijk logboek.

2. Verbindend begeleiden (8 dagen)

2.1 Planningsdag en opstart Peercoaching (2 dagen)

Op basis van de intense ervaringen van de vierdaagse, worden de peercoachingduo’s en de 4 begeleidingsgroepjes door de leergroep zelf gevormd. De gevormde duo’s coachen mekaar tot het einde van het traject in mei. De bedoeling is dat iedereen leert om menswaardig te coachen en dat elke deelnemer ondersteund wordt in zijn/haar individuele leertraject door zijn/haar coach.

2.2 Procesbegeleiding (4 dagen)

Elke begeleidingsgroepje van 4 deelnemers verdiept zich in een zelf gekozen leiderschapsvraagstuk (vb hoe medewerkers intrinsiek motiveren?, hoe grenzen bewaken?…) en werkt 3 leersessies uit voor de voltallige leergroep op 1 van de 4 beschikbare begeleidingsdagen. Het begeleidingsgroepje van die dag neemt de rol op van procesbegeleider. Iedereen wordt aangemoedigd en geholpen om vanuit deze ervaringen hun competenties in procesbegeleiding te ontwikkelen.

2.3 Responsief leiderschap: jezelf bevrijden van reactieve automatismen (2 dagen)

In dit laatste deel van verbindend begeleiden verkennen deelnemers hun ingesleten automatismen of karrensporen, waarvan ze zich willen bevrijden.
Aan de hand van cases uit de praktijk van de deelnemers leren ze hoe ze uit deze ongewenste reactiepatronen kunnen stappen en hoe ze dus ‘responsiever’, m.a.w. bewuster en met meer keuzevrijheid met moeilijke uitdagende relationele situaties kunnen omgaan.

3. Persoonlijke integratie (3 dagen)

Op het einde van het traject maken de deelnemers tijdens een 3-daags residentieel seminarie een individuele kwalitatieve balans op van hun evolutie en een manier om deze te verankeren. Deelnemers worden uitgenodigd en aangemoedigd  om actief te blijven in het lerend netwerk van de alumni In Vivo voor Mindful Leren, Samenwerken, Leiden & Begeleiden Deelname aan deze dagen bevordert  herbronning  en stimuleert verdere ontwikkeling.

Pagina laatst gewijzigd op 19 februari 2020.