Skip to main content

CAF: kwaliteitsmodel

 

CAF: diagnosetool

Procedure voor Externe Feedback (PEF-label)

Zelfevaluatiekader Maatschappelijke Verantwoordelijkheid (label ZEMV-label)

Hoe word je auditor?

Info en contact

 

CAF: diagnosetool

Het CAF (Common Assessment Framework of Zelfevaluatiekader voor Overheidsdiensten) is een kwaliteitsmodel dat een algemeen, eenvoudig en makkelijk bruikbaar kader aanreikt voor de zelfevaluatie van organisaties uit de overheidssector en de stappen die ze zetten naar uitmuntendheid.

Deze zelfdiagnosetool bevat 9 criteria voor de zelfevaluatie:

  • de criteria voor het functioneren van de organisatie (de factoren)
    1. leiderschap
    2. strategie en planning
    3. medewerkers
    4. partnerschappen en middelen
    5. processen
  • de criteria voor de resultaten van de organisatie
    1. burgers/klanten
    2. medewerkers
    3. maatschappelijke verantwoordelijkheid
    4. sleutelactiviteiten

Meer info:

Wat is de Procedure voor Externe Feedback (PEF-label)?

Nadat een organisatie het actieplan van het CAF heeft uitgevoerd, kan ze de procedure voor een externe feedback starten en het PEF-label (Procedure voor Externe Feedback) verkrijgen.

Meer informatie

Zelfevaluatiekader Maatschappelijke Verantwoordelijkheid (ZEMV)

Het ZEMV-label (Zelfevaluatiekader Maatschappelijke Verantwoordelijkheid)  werd ontwikkeld om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van overheidsorganisaties te beoordelen. Deze tool focust op criterium 8 van het CAF-model.

Maatschappelijke verantwoordelijkheid wijst elke overheidsdienst er weer op dat zijn grondbeginselen maatschappelijk van aard zijn: voldoen aan de verwachtingen van burgers, bedrijven en verenigingen.

Door de ZEMV-tool toe te passen, volg je een proces dat gestructureerd is om een strategie op het vlak van maatschappeljke verantwoordelijkheid te ontwikkelen:

  • de opdrachten en kernactiviteiten van de organisatie en de daaraan verbonden hoofdthema's vaststellen
  • de stakeholders in kaart brengen
  • het belang van de hoofdthema's voor de organisatie en voor de stakeholders beoordelen
  • de verwachtingen van de stakeholders met betrekking tot de belangrijkste thema’s vaststellen
  • de impact van de organisatie op de stakeholders beoordelen en, omgekeerd, de impact van de stakeholders op de organisatie
  • de invloedssfeer van de organisatie beoordelen
  • de prioritaire actiegebieden in kaart brengen
  • het maatschappelijk actieplan opstellen
  • het actieplan uitvoeren
  • de uitvoering van het actieplan en het bestuur van de organisatie op het vlak van maatschappelijke verantwoordelijkheid beoordelen.

Aan de hand van 7 hoofdthema's, die in actiegebieden zijn onderverdeeld, kan je de maatschappelijke impact van een organisatie vaststellen en beoordelen:

  1. het bestuur van de organisatie
  2. mensenrechten
  3. arbeidsverhoudingen en -voorwaarden
  4. milieu
  5. eerlijke praktijken
  6. consumentenkwesties
  7. gemeenschappen en lokale ontwikkeling

Meer info:

Hoe word je auditor?

Heb je ervaring met zelfevaluatie en wil je auditor worden?

Om CAF-audits uit te voeren moet je:

Meer informatie

 

 

 

Pagina laatst gewijzigd op 07 juli 2020.