Skip to main content

2. In kaart brengen van klantengroepen, product- en dienstverlening

Wanneer je organisatie klantgericht wil werken, is het belangrijk dat iedereen binnen en buiten de organisatie goed weet welke product- en dienstverlening je organisatie aanbiedt en voor wie deze bedoeld zijn.

Handig hiervoor is het opstellen van een product- en dienstencatalogus.  Je omschrijft daarin elk product of elke dienstverlening, vermeldt wie verantwoordelijk is, wie de contactpersoon is met bijhorende contactgegevens, maar ook voor welke doelgroep dit product of deze dienstverlening bedoeld is.

Daarnaast is het ook belangrijk om je klanten te kennen, zodat de afstemming van de product- en dienstverlening op de behoeften en verwachtingen van je klanten mogelijk wordt.

Een optimaal gebruik van klantengegevens zorgt ervoor dat klanten op een klantgerichte wijze worden behandeld.  Er bestaan hiervoor verschillende toepassingen onder de noemer van CRM (customer / citizen relationship management).

Het regelmatig up-to-date houden van deze informatie is noodzakelijk.

Je organisatie kan gerust een beroep doen op het Directoraat-generaal Organisatie- en Personeelsontwikkeling om een product- en dienstencatalogus op te stellen of de nodige klantengegevens in kaart te brengen.

Ga naar overzicht aanbod - stap - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8

Pagina laatst gewijzigd op 03 april 2015.