Skip to main content

Stap 5: Stel het actieplan op

banner commnet- kmnet

Nu is het tijd om de resultaten van de voorgaande reflectieoefeningen samen te brengen. Neem niet alles over: kies wat je het belangrijkst lijkt, rekening houdend met de context en de haalbaarheid.

Het is nuttig om de eerdere stappen in een werkgroep te realiseren, maar deze stap is de taak van de projectleider en/of de communicatiespecialist. 

 

Een voltooid communicatieplan omvat het volgende:

  • een communicatieplanning: een tabel met alle aspecten van elke geplande communicatieactie, en eventueel
  • een visueel communicatieplan: een tijdlijn met een algemeen overzicht van alle communicatieacties (een lijn per doelgroep of subdoelgroep). 
     


Vragen om te stellen

 

Visueel communicatieplan (tijdlijn)

  • Op welk moment moet worden gecommuniceerd?
  • Richting welke doelgroepen?
  • Welk communicatiemiddel is het meest geschikt?
  • Is je communicatieplan realistisch en haalbaar?

Communicatieplanning

  • Op welk moment zal de communicatieactie plaatsvinden?
  • Welke groep personen wil je met deze actie bereiken?
  • Wat is de inhoud van de communicatieactie?
  • Welk communicatiekanaal moet worden gebruikt?
  • Welk materiaal is nodig (brochure, informatiefiche …)?
  • Wie zal de boodschap overbrengen?
  • Hoe vaak moet deze specifieke actie worden herhaald?
  • Wie is in de praktijk verantwoordelijk voor de realisatie van de actie?


Te doen
 

  • Werk per doelgroep de communicatieacties uit.
  • Stel een visueel communicatieplan op met alle ‘communicatiemomenten’ en de bijbehorende acties.
  • Vul alle vakjes van de communicatieplanning in.
  • Controleer je communicatieacties op basis van je analyse van de doelgroepen. Ga na of die overeenstemmen met de conclusies die je tijdens deze analyse hebt getrokken.
  • Zorg voor een realistische retroplanning!


Basistools
 


Tools om verder te gaan
 


Andere stappen

Pagina laatst gewijzigd op 06 juni 2016.