Skip to main content

 

Opgelet: Fedweb wordt gearchiveerd op 25 juni 2024

Deze website gaat binnenkort offline. Alle info en updates vind je voortaan op www.bosa.belgium.be. Heb je vragen over de inhoud van de website, aarzel dan niet om het volgende contactformulier te gebruiken: https://bosa.belgium.be/nl/form/contact-us.

Stap 4: Welke boodschappen voor welke doelgroepen?

banner commnet- kmnet

 

In deze stap bepaal je welke boodschappen de 'rode draad' van je verhaal vormen. Hoe beter je boodschappen aan de behoeften van je doelgroepen zijn aangepast, hoe meer impact je communicatie zal hebben.


Vragen om te stellen
 

  • Wat is de inhoud (de kern) van je communicatie per doelgroep?
    • Hoe druk je die uit (in woord, beeld …)?
    • Zijn de boodschappen duidelijk herkenbaar?
  • Stemmen de boodschappen overeen met de behoeften van de verschillende doelgroepen?
  • Stemmen de boodschappen overeen met je doelstellingen (wat de stijl, de impact enz. betreft) ?
  • Hangen de verschillende boodschappen met elkaar samen?
  • Wat is de voornaamste boodschap van een communicatieactie?


Te doen
 

  • Geef de voorkeur aan een enkele, eenvoudige boodschap per communicatieactie en per doelgroep.
  • Stel vast wat de primaire boodschap is en wat de secundaire boodschappen zijn
  • Zorg ervoor dat de toon en het taalgebruik zijn afgestemd op de doelgroep.
  • Zorg ervoor dat de boodschappen bij alle communiceerders bekend zijn en door hen worden gebruikt (= samenhang).


Basistools
 


Tools om verder te gaan
 

Andere stappen

  • Stap 1: De context van het project bepalen
  • Stap 2: De verschillende doelgroepen identificeren
  • Stap 3: Het doel van de communicatie bepalen
  • Stap 4: Welke boodschappen voor welke doelgroepen
  • Stap 5: Stel het actie plan op
  • Stap 6: Opvolgen en aanpassen
  • Stap 7: Evalueren en debriefen
  • - See more at: https://fedweb.ta.belgium.be/nl/over_de_organisatie/communicatie/communicatieplan/stap-3-het-doel-van-de-communicatie-bepalen#sthash.WdZzBvGV.dpuf
  • Stap 1: Houd rekening met de context van het project
  • Stap 2: Analyseer de verschillende doelgroepen
  • Stap 3: Bepaal de communicatiedoelstellingen
  • Stap 4: Bepaal de boodschappen per doelgroep 
  • Stap 5: Stel het actieplan op
  • Stap 6: Opvolging en aanpassing
  • Stap 7: Evaluatie en debriefing
  • - See more at: https://fedweb.ta.belgium.be/nl/over_de_organisatie/communicatie/communicatieplan/stap-1-houd-rekening-met-de-context-van-het#sthash.YqHFM8Gw.dpuf
    • Stap 1: Houd rekening met de context van het project
    • Stap 2: Analyseer de verschillende doelgroepen
    • Stap 3: Bepaal de communicatiedoelstellingen
    • Stap 4: Bepaal de boodschappen per doelgroep 
    • Stap 5: Stel het actieplan op
    • Stap 6: Opvolging en aanpassing
    • Stap 7: Evaluatie en debriefing
    • - See more at: https://fedweb.ta.belgium.be/nl/over_de_organisatie/communicatie/communicatieplan/stap-1-houd-rekening-met-de-context-van-het#sthash.YqHFM8Gw.dpuf
  • Stap 1: Houd rekening met de context van het project
  • Stap 2: Analyseer de verschillende doelgroepen
  • Stap 3: Bepaal de communicatiedoelstellingen
  • Stap 4: Bepaal de boodschappen per doelgroep 
  • Stap 5: Stel het actieplan op
  • Stap 6: Opvolging en aanpassing
  • Stap 7: Evaluatie en debriefing 

Pagina laatst gewijzigd op 06 juni 2016.