Skip to main content

Stap 2: De verschillende doelgroepen identificeren

banner commnet- kmnet
In stap 1 heb je een lijst met stakeholders opgesteld en heb je op basis van die lijst de doelgroepen van de communicatie bepaald: alle personen of instanties die je wil bereiken met je projectcommunicatie.

Je doelgroepen kunnen homogeen zijn (bv. collega's, burgemeesters, brandweerlieden, fiscale diensten …).

In functie van het project (omvang, impact …) kan het nuttig zijn om ze ‘toe te spitsen’ en in meerdere subgroepen onder te verdelen (bv. digital natives, werkenden, personeelsleden zonder computer ...). Dit kan noodzakelijk zijn voor wat de betrokkenheid, de houding, de boodschap, de toegepaste middelen enz. betreft.

 


Vragen om te stellen :
 

  • Wat zijn de verschillende doelgroepen?
  • Zijn alle doelgroepen homogeen (voor wat het project betreft) of moet een bepaalde doelgroep worden onderverdeeld (belang, betrokkenheid, attitude t.o.v. het project, kennis, vaardigheden en voorkeur op computergebied, toegankelijkheid, locatie, mediagebruik ...) ?
  • Wat zijn de gevolgen van het project voor de verschillende doelgroepen?
  • Wat verwacht je van de doelgroepen? Zijn je verwachtingen sterk of zak? Bepaal per doelgroep wat je wilt bereiken: wil je dat de doelgroep wordt geïnformeerd over het bestaan van het project, dat ze het project, dat ze overtuigd raakt van de toegevoegde waarde van het project, dat ze meewerkt aan het project, dat ze anderen overtuigt van de noodzaak van het project?
  • Wat is de voornaamste zorg of het voornaamste obstakel voor de doelgroep?


Te doen :
 

  • Neem de tijd voor een diepgaande analyse van de doelgroepen.
  • Verdeel elke doelgroep indien nodig onder in subgroepen in functie van de criteria die je het meest opportuun lijken.
  • Maak een lijst van mogelijke antwoorden op de vastgestelde vrees en behoeften.


Basis tools:
 


Tools om verder te gaan:
 

 
Andere stappen

Pagina laatst gewijzigd op 06 juni 2016.