Het communicatieplan is de operationele en structurele vertaling van communicatieacties binnen een project. Het is het referentiekader voor alle communicaties van een project.
Om het uit te werken kan je een methode in 7 stappen gebruiken, gebaseerd op het principe van het continue verbeterproces. Het gaat over een herhaalde techniek: het communicatieplan volgt het ritme van het project, het evolueert naargelang de noden van het project.
De 7 stappen
Hierna vind je kort uitleg over de verschillende stappen. Bij elke stap vind je eveneens de praktische tools. Deze tools zijn ook beschikbaar in de Toolkit 'COMM Project'.
- Stap 1: De context van het project bepalen
- Stap 2: De verschillende doelgroepen identificeren
- Stap 3: Het doel van de communicatie bepalen
- Stap 4: Welke boodschappen voor welke doelgroepen?
- Stap 5: Stel het actie plan op
- Stap 6: Opvolgen en aanpassen
- Stap 7: Evalueren en debriefen
Meer info
De brochure COMM Collection 12 ‘Het communicatieplan van een project opstellen’ legt de verschillende stappen gedetailleerd uit..