Skip to main content

 

Deze website wordt binnenkort gearchiveerd

Fedweb wordt sinds 29 juni 2022 niet meer bijgewerkt. Binnenkort halen we de site definitief offline. Alle info en updates vind je voortaan op www.bosa.belgium.be.

Personeelsplan tegen eind maart

Datum: 

Indiening personeelsplannen

FOD’s en POD’s wordt gevraagd een operationeel personeelsplan voor 2009 en een strategisch personeelsplan voor 2009-2011 op te stellen. Ze dienen beide plannen tegen uiterlijk 31 maart 2009 voor akkoord in te dienen bij de Minister van Ambtenarenzaken en de Staatssecretaris voor Begroting (omzendbrief nr. 593).

Het bijzondere aan de opmaak en de uitvoering van het operationeel personeelsplan voor 2009 is dat het niet alleen haalbaar moet zijn binnen de personeelsenveloppe voor 2009 maar ook moet anticiperen op de besparing die gevraagd wordt voor 2010.

Het strategisch personeelsplan dat reeds was opgenomen in omzendbrief nr. 574, wordt nu als instrument geactiveerd. De FOD’s en POD’s wordt gevraagd een eerste strategisch personeelsplan op te maken voor de periode 2009-2011.  Hierin moeten ze aangeven hoe hun operationeel personeelseffectief er tegen eind 2011 vermoedelijk zal uitzien. Daarbij houden ze rekening met het strategisch beleid van hun organisatie en de opportuniteiten van het selectief vervangingsbeleid.  Ze schatten de verwachte uitstroom in 2009, 2010 en 2011 en bepalen welke competenties ze met de vrijgekomen middelen wensen aan te trekken. Het plan moet  haalbaar zijn binnen de personeelsenveloppe vastgelegd voor 2009 (de referentie-enveloppe) verminderd met opeenvolgende besparingen van 0,7%.

Voor de opmaak van de operationele personeelsplannen voor 2010 en 2011 gaan de diensten uit van de referentie-enveloppe gecorrigeerd met de gevraagde besparing.  Dit moet hen helpen hun personeelsplan tijdig in te dienen, ten laatste tijdens de opmaak van de begroting voor dat jaar, en het akkoord van de ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting te verkrijgen vóór het begin van het betrokken jaar.

Regeringsbeleid

In de komende 10 jaar gaan 40 % van de federale ambtenaren met pensioen. De regering wil deze uitstroom als hefboom gebruiken om de efficiëntie van de overheidsdiensten te versterken. Zij vraagt de diensten een selectief vervangingsbeleid te voeren waarbij ze de middelen die door de uitstroom vrijkomen, herinvesteren in competenties die onontbeerlijk zijn om de uitdagingen van de komende decennia aan te gaan.

De regering gaat ervan uit dat er op deze wijze ook een geleidelijke, maar belangrijke besparing zal worden gerealiseerd: de personeelskredieten voor 2009 werden reeds verminderd en voor 2010 en 2011 zal elke dienst bijkomend nog minimaal 0,7% moeten besparen.  De diensten zullen dus evolueren naar organisaties die minder maar beter gekwalificeerd personeel tewerkstellen.

Het instrument bij uitstek om de uitvoering van dit selectief vervangingsbeleid op te volgen zijn de personeelsplannen.

Task force 593

Ambtenarenzaken en Begroting opteren voor een gezamenlijke en globale aanpak om de diensten te informeren en te ondersteunen bij de opmaak van hun plan zodat ze binnen de gevraagde termijn een kwaliteitsvol dossier zouden kunnen indienen.  Hiertoe werd een task force 593 opgericht met vertegenwoordigers van beide ministers en van de FOD’s P&O en B&B.  Deze task force zal ook de ingezonden dossiers evalueren, de diensten daarover een feedback geven, en zijn conclusies bezorgen aan de ministers van Ambtenarenzaken en van Begroting zodat ze een beslissing kunnen nemen.  De bedoeling is de volledige operatie tegen uiterlijk 15 mei 2009 af te ronden.  Dit gezamenlijk initiatief benadrukt en versterkt de rol van het personeelsplan als beleidsintrument.

Timing

  • 31 maart 2009: uiterlijke datum voor indiening van het operationeel personeelsplan 2009 en het strategisch personeelsplan 2009-2011
  • 1 mei 2009: de task force stuurt zijn conclusies na evaluatie van de dossiers door naar beide ministers
  • 15 mei 2009: beslissing van de ministers

De uitvoering van het selectief vervangingsbeleid zal verder opgevolgd worden tijdens vergaderingen tussen de betrokken dienst, Ambtenarenzaken en Begroting.

Meer info

Pagina laatst gewijzigd op 13 februari 2009.