Sterkere zichtbaarheid voor het klachtenmanagement bij de federale overheid
Voortaan helpt een logo de burger die een klacht wil indienen bij een federale dienst.
Het directoraat-generaal Organisatie- en Personeelsontwikkeling van de FOD P&O begeleidt sinds september 2008 de federale diensten bij de implementatie van het geïntegreerde klachtenmanagement. Op dit moment (januari 2009) nemen 22 overheidsdiensten aan dit project deel:
• Selor - FOD Personeel en Organisatie
• FOD Mobiliteit en Vervoer
• FOD Binnenlandse Zaken
• FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu
• FOD Sociale Zekerheid
• FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie
• FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg
• FOD Financiën
• FOD Budget en Beheerscontrole
• FOD Informatie- en Communicatietechnologie
• POD Maatschappelijke Integratie
• Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
• Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
• Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen
• Fonds voor Beroepsziekten
• Rijksdienst voor Jaarlijkse Vakantie
• Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen
• Rijksdienst voor Pensioenen
• Fedasil
• Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium
• Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België
• Koninklijk Museum voor Midden-Afrika
Het logo maakt duidelijk welke diensten werk maken van klachtenmanagement. Het bestaat uit een tekstballon en op twee regels de toelichtende tekst: ‘Klachten over onze dienstverlening?’. De tekstballon, waarvoor de inspiratie uit de stripwereld gehaald werd, staat voor de klachten en de frustraties. De symboliek is makkelijk herkenbaar en begrijpelijk.
Het logo bestaat in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Het gebruikscharter en de elektronische versies van het logo zijn beschikbaar op Fedweb.
Meer info