Op 12 februari 2021 keurde de ministerraad een reeks maatregelen goed om (tele)diensten en telewerken binnen de federale overheid te ondersteunen.
Deze maatregelen bevatten 5 domeinen:
- Preventie van burn-out bij federale werknemers
- Versterking van de communicatie in de federale administratie
- Employer branding-inspanningen voor Covid-gerelateerde jobs
- Online-selectieprocedures voor ambtenaren
- Opleiding
Om ambtenaren die het moeilijk hebben te steunen, komen er meerdere federale initiatieven rond opleiding en coaching voor stress en burn-out.
Daarnaast wordt er ook gestreefd naar het verbeteren van de huidige eerstelijnscommunicatiekanalen zodat burgers makkelijker info terugvinden (via chatbots of een federale newsletter bv.)
Verder worden er ook rond selecties verbeteringen gepland rond het imago van de administraties en van de online-selectieprocedures, om de aanwerving voor specifieke profielen (IT, geneeskunde, zorg) te versnellen.
Tenslotte worden er nog inspanningen geleverd rond de opleiding van leidinggevenden en medewerkers.