Het telewerk is verplicht voor alle personeelsleden, tenzij dit onmogelijk is door de aard van de functie of de continuïteit van de activiteiten of de dienstverlening.
Het niet naleven van deze verplichting kan gesanctioneerd worden met ofwel een strafrechtelijke boete ofwel een administratieve geldboete.
Maandelijkse aangifte van telewerk
Alle organisaties moeten vanaf april voor elke maand een beperkt aantal gegevens aan de RSZ meedelen:
-
het aantal personen werkzaam bij de organisatie
-
het aantal personen die een functie uitoefenen die niet telewerkbaar is.
Wie een telewerkbare functie uitvoert, maar toch in het gebouw aanwezig is, zal de aanwezigheid moeten kunnen verantwoorden bij de sociale inspectiediensten.
Wie doet de aangifte?
De verplichting geldt voor alle organisaties en de aangifte gebeurt via het toegangssysteem CSAM.
Wanneer moet de aangifte gebeuren?
Deze aangifte heeft betrekking op de situatie op de eerste werkdag van de maand en wordt uiterlijk ingediend op de zesde kalenderdag van de maand (bv: de situatie op de eerste werkdag van april 2021 moet aangegeven zijn op uiterlijk dinsdag 6 april 2021).
Hoe vul je de aangifte in?
-
Duid aan of je organisatie over één of meerdere vestigingseenheden beschikt.
-
Vul het aantal personen werkzaam bij je organisatie in.
-
Vul het aantal personen werkzaam bij je organisatie met een niet-telewerkbare functie in.
-
Vul de contactgegevens in.
-
Controleer het overzicht van de aangifte, en dien je aangifte in.
Na de aangifte wordt een ontvangstbevestiging gestuurd naar het opgegeven e-mailadres en naar de e-Box van de onderneming.
Meer info