Steven Vandeput, de minister van Defensie belast met Ambtenarenzaken, stelde zijn algemene beleidsnota voor in de Kamercommissie.
- Werken aan een efficiënte en effectieve organisatie
- Werken aan een modern personeelsbeleid
- Verantwoordelijkheid en managementautonomie geven
- Betere dienstverlening en meer toegevoegde waarde bieden
- Gerichter leren, beter trainen
- Waarden uitdragen en een voorbeeld geven
- Meer info
Werken aan een efficiënte en effectieve organisatie
Structuurwijzigingen moeten leiden tot een beter bestuur tegen een lagere kost en tot het nemen van meer verantwoordelijkheid:
- gemeenschappelijke interne auditdienst
- centrale dienst voor personeels- en loonadministratie: PersoPoint
- eenvormig en eenvoudig kader voor centraal gecoördineerde federale aankopen
- het e-Procurementsysteem wordt gebruiksvriendelijker en de offertes volledig gedigitaliseerd.
Daarnaast zal dit jaar ook gekenmerkt worden door de voorbereiding van de horizontale pijler die in 2017 zal opgericht worden.
Werken aan een modern personeelsbeleid
- op korte termijn zijn aanpassingen voorzien die de werking van de diensten en het welzijn van federale ambtenaren moeten verbeteren. Zo worden er initiatieven voorzien rond thuiswerk, individuele verlofplanning, jobmobiliteit, ….
- op middellange termijn, dringt zich een meer fundamentele hervorming van het statuut op om zo terug te keren naar de basisdoelstellingen: de garantie op objectiviteit van werving en dienstverlening, en de inperking van politieke inmenging.
Verantwoordelijkheid en managementautonomie geven
Binnen de federale overheidsdiensten moet een cultuur van autonomie, verantwoordelijkheid en vertrouwen heersen.
Om dit te vergemakkelijken, moeten een aantal initiatieven veralgemeend worden, zoals bijvoorbeeld:
- bestuursovereenkomsten
- verplichte evaluaties voor iedereen (contractuelen, stagiaires, statutairen)
- monitoring en beheer van personeelsenveloppes.
Betere dienstverlening en meer toegevoegde waarde bieden
De overheid moet tegemoet komen aan de wijzigende verwachtingen van burgers en bedrijven en zich aanpassen aan de communicatiepatronen van nieuwe generaties.
Digitalisering, only once-toepassing, voortdurende innovatie, slimme processen en open data moeten de standaard worden binnen de overheidsdiensten van de toekomst.
De initiatieven die opgestart worden op vlak van Lean-management, procesvereenvoudiging, innovatie, kennisdeling, en het Federaal plan klantgerichtheid bereiden de weg voor.
Gerichter leren, beter trainen
Het opleidingsaanbod van het Opleidingsinstituut van de Federale Overheid (OFO) wordt afgestemd op de nieuwe noden die ontstaan door
- de wijzigingen van organisatie
- de wijze van dienstverlening
- de digitalisering
- de verhoogde focus op klantgerichtheid
- de efficiëntere taakverdeling
- cultuuromslag.
Het OFO zal ook inzetten op thematische clusters van opleidingen rond het voorkomen van psychosociale problemen, lean management, digitalisering, etc.
Waarden uitdragen en een voorbeeld geven
Integriteit
Integriteit, transparantie en onkreukbaarheid zijn essentiële eigenschappen van goed bestuur. Dat vraagt een duidelijke visie op de maatschappelijke rol van een federaal personeelslid en een stevig waardenkader.
Naast het aanbieden van een duidelijk waardenkader, hecht de minister groot belang aan de melding van probleemsituaties (procedure voor melding van integriteitsschending).
Diversiteit
Verder blijft de federale overheid aandacht besteden aan diversiteit, wat zich onder meer vertaalt in een genderneutraal beleid en een inclusief beleid voor personen met een beperking. Ook aandacht voor ouderen wordt opgenomen in het diversiteitsplan.
Om al deze acties rond diversiteit beter te coördineren werd er een Stuurgroep Diversiteitmanagement opgericht.
Meer info
- in de algemene beleidsverklaring 2015-2016
- in het regeerakkoord.