Doel
Optifed is het federale efficiëntieprogramma, dat als doel heeft besparingen te realiseren en de werking van de federale overheid te verbeteren door een sterkere samenwerking tussen de federale overheidsdiensten. Het spoort goede efficiëntiepraktijken op in de federale overheid om ze vervolgens op een projectbasis toe te passen in zoveel mogelijk diensten.
Samenstelling
De interne cel die het programma ondersteunt bestaat uit interne deskundigen uit de federale organisaties en werkt nauw samen met de 3 colleges van leidinggevende ambtenaren. De Eerste minister, de minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging en de minister voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten zijn verantwoordelijk voor de uitvoering.
Programma’s
De Ministerraad van 13 juli 2012 gaf zijn fiat voor 8 programma's van de cel Optifed:
- Costing-out: de prijsverschillen tussen de FOD's in de bestaande leveringscontracten verminderen om tot de beste prijszetting te komen
- Procurement Governance: schaalvoordelen verwezenlijken bij standaardaankopen
- Operationele uitmuntendheid: de operationele processen (administratie, diensten) stroomlijnen
- Transversale ICT-projecten: besparen door gemeenschappelijke ICT-diensten te installeren
- Menselijk kapitaal: het gebruik van de personeelsgerelateerde uitgaven optimaliseren
- Herziening van systeemprocessen: de dienstenmodellen en de besluitvormingsprocessen grondig herzien
- Het nieuwe werken: de manier waarop de werkorganisatie beheerd wordt en de organisatiecultuur herzien
- Hefbomen: de cel Optifed zal hefbomen ontwikkelen die de verbeteringsprocessen ondersteunen. Deze hefbomen vormen een structurele basis waarop de FOD's kunnen steunen bij hun besluitvorming op het vlak van de toekenning van budgetten en de herziening van processen.
Projecten
Federale organisaties kunnen projecten voorstellen in het kader van de programma’s. Deze projecten moeten transversaal zijn, ze mogen geen terugkerende kosten veroorzaken en de uitvoering van het project moet een rechtstreekse impact hebben op de dienstverlening van de overheidsdienst.
Ze worden geanalyseerd door Opfited en het budget wordt project per project goedgekeurd door de Ministerraad vóór ze van start gaan.
Projecten | Persberichten |
Massafraude (Ministerraad van 13 december 2013) | Persbericht 13 december 2013 |
Belincosoc (Ministerraad van 24 mei 2013) | Persbericht 24 mei 2013 |
Fedoclean (Ministerraad van 19 april 2013) | Persbericht 19 april 2013 |
Geolocalisatiedienst (Ministerraad van 19 april 2013) | Persbericht 19 april 2013 |
BI - Federaal governance model voor databeheer (Ministerraad van 19 april 2013) | Persbericht 19 april 2013 |
e-PV (Ministerraad van 19 april 2013) | Persbericht 19 april 2013 |
Verzameling van medische gegevens voor personen met een handicap (Ministerraad 14 maart 2013) | Persbericht 14 maart 2013 |
Het nieuwe werken (Ministerraad 22 februari 2013) | Persbericht 22 februari 2013 |
Lean Academy (Ministerraad 7 februari 2013) | Nieuws Fedweb 8 februari 2013 |
Costing out: mobiele telefonie (Ministerraad 1 februari 2013) | Persbericht 1 februari 2013 |
OptimaS Online rekruteren - Selor (Ministerraad 11 januari 2013) | Nieuws Selor januari 2013 |
Reduceren van printer- en fotokopieerpark - FOD Financiën, Papyrus II (Ministerraad 13 december 2012) | Persbericht 13 december 2012 |
E-facturatie (Ministerraad 13 december 2012) | Persbericht 13 december 2012 |
Costing out: diensten gefactureerd door de NMBS (Ministerraad 13 december 2012) | Persbericht 13 december 2012 |
Costing out: postdiensten (Ministerraad 30 november 2012) | Persbericht 30 november 2012 |